Σύμφωνα με την παραδοσιακή προσέγγιση, η επιχείρηση αποτελεί μία οικονομική μονάδα που συνδυάζει και αξιοποιεί παραγωγικούς συντελεστές, προκειμένου να παράγει προϊόντα ή υπηρεσίες με σκοπό τη διάθεσή τους σε τελικούς καταναλωτές. Στη σύγχρονη εποχή όμως, οι επιχειρήσεις έχουν ως αποστολή τη δημιουργία ευρύτερης αξίας για τη διαρκή ικανοποίηση των αναγκών των ενδιαφερομένων ομάδων (stakeholders) και της κοινωνίας εν γένει, λειτουργώντας με σεβασμό προς τις απαιτήσεις αυτής, και τις ανάγκες του φυσικού περιβάλλοντος. Με άλλα λόγια, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να λειτουργούν λαμβάνοντας υπόψη ένα συγκερασμό οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων, προκειμένου να αναπτύξουν την ανταγωνιστικότητά τους (competitiveness) και να επιτύχουν βιωσιμότητα (sustainability). Αυτό αποτελεί και βασική προτεραιότητα για τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των τροφίμων και γεωργίας. Στη συγκεκριμένη αγορά, ανταγωνιστικότητα σημαίνει μια επιχείρηση να είναι σε θέση να ξεπερνάει τους ανταγωνιστές της, μέσω της παροχής καινοτόμων προϊόντων, αποτελεσματικής λειτουργίας, ισχυρής διοίκησης και δυνατής εταιρικής φήμης. Η βιωσιμότητα εστιάζει στην ικανότητα μίας εταιρείας να ανταποκρίνεται στις τρέχουσες ανάγκες, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την ικανότητά της να καλύπτει τις ανάγκες του μέλλοντος, και περιλαμβάνει πτυχές όπως: περιβαλλοντική προστασία, κοινωνική ευθύνη και χρηματοοικονομική βιωσιμότητα. Για τη σύγχρονη επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην αγορά τροφίμων και γεωργίας, η ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα δεν είναι αντικρουόμενες έννοιες, αλλά αλληλοσυνδεόμενες. Είναι πολύ σημαντικό για τους καταναλωτές, γιατί η αυξανόμενη περιβαλλοντική συνείδηση και η εστίαση στην ηθική τους ωθούν να προτιμούν βιώσιμες εταιρείες. Για τους επενδυτές, γιατί οι βιώσιμες πρακτικές θεωρούνται όλο και πιο σημαντικές για την σταθερότητα και την μακροπρόθεσμη ανάπτυξη μίας εταιρείας, προσελκύοντας επενδυτές. Για τον πλανήτη μας τέλος, γιατί η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών από τις εταιρείες τροφίμων και γεωργίας είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προκλήσεων και τη διασφάλιση της διατροφικής ασφάλειας για τις μελλοντικές γενιές.
Η δομή του μαθήματος περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
- Θεωρίες της εταιρίας: Σκοπός και φύση της οργάνωσης.
- Θεωρίες οργάνωσης και διοίκησης: Περιεχόμενο, συμβολή, διαστάσεις, και εξέλιξη αυτών.
- Λειτουργίες οργάνωσης και διοίκησης και διαδικασία λήψης αποφάσεων
- Συνδυασμός θεωριών της εταιρίας με θεωρίες οργάνωσης και διοίκησης.
Όλα τα παραπάνω θα αναφέρονται με μελέτες περίπτωσης στο συγκεκριμένο υπό εξέταση κλάδο.